Známou postavu moravského hnutí, jednatele Za Moravu
o. s., Pavla Michaela Josífka v roce 2013 k zamyšlení přivedl článek o
novém moravském obchodě v Brně na Renneské třídě, jehož majitelem měl
být Jiří Máca, člen Moravské národní obce, jenž byl vydán v Brněnském
deníku. Napadlo jej položit otázku, zda noviny vůbec ví, čemu článkem
dělají reklamu.
Jako zastánce Moravy se Pavel Michael Josífek rozhodl
redakci seznámit s některými jí možná neznámými podrobnostmi ohledně
způsobu propagace moravské vlajky a jejího vyvěšování ze strany Moravské
národní obce, s poukazem na dokumenty, jimiž Moravská národní obec
starosty moravských obcí přesvědčuje k vyvěšení jí upřednostňované
vlajky. Zaujaly jej otázky: "Co znázorňuje ona žluto-červená vlajka
na fotografiích? Proč zlato-červeně šachovaná orlice, když na dnes stále
platném zemském znaku Moravy je šachování stříbrno-červené?".
Šéfredaktorovi Brněnského deníku
proto napsal dopis, v němž přiznal, že důvody, pro něž to všechno
Moravská národní obec dělá, jsou mu záhadou. Uvažoval o tom, že by tu
snad mohl být nějaký skrytý politický záměr. Členové a přívrženci MNO se
svými vyhraněnými politickými názory, např. na stránce Facebook, ovšem
zas až tak netají.
Odpovědi Pavlu Michaelu Josífkovi daly odborné
expertízy. O vývoji od žlutočervené historické bikolóry k bikolóře se
znakem dále řekl: "Byla to původně pouhá bikolora, tedy bez onoho
pokaženého zemského znaku Moravy. A to přesně do té doby, než jim někdo v
Praze při demonstraci proti pragocentrismu řekl, že drží v ruce vlajku
hlavního města Prahy a vypadají tedy dosti hloupě."
Citace:
Dopis šéfredaktorovi Brněnského deníku 2013 č. 1 (Pavel Michael Josífek, 2013). Dostupné online.