Ve dnech 1. až 4. září 1897 proběhly v Bystřici pod Hostýnem manévry za účasti císaře Františka Josefa I. Zároveň se konala pouť na Svatý Hostýn, jíž se 1. září před zahájením vojenského cvičení zúčastnil.
Citace:
Císař a král na moravě. Lidové noviny. 3. září 1897. Čís. 200, s. 1. Dostupné online.
Poznámka:
Lidové noviny, 3. září 1897, s. 1: "Obec
Lhota a Chvalčov, jimiž vede cesta k úpatí Hostýna, byly ozdobeny do
poslední chaloupky prapory českých barev a obyvatelstvo srdečně zdravilo
svého krále. Cestou na Hostýn kázal panovník několikráte zastaviti a s
potěšením užíval malebného rozhledu. Ve vyšších místech Hostýna uvítaly
již panovníka zástupy poutníků v národních krojích. Na hranicích
poutnického chrámu u valů zřízeny byly dva sruby chvojí ověnčené s
mohutnými prapory."
Ještě před císařovým příjezdem vzrušil 31. srpna přeplněné bystřické
náměstí mladík, který s červenobílým praporem (české barvy) vyšplhal po
hromosvodu až téměř ke špici kostelní věže, kde prapor upevnil. Uvítání
Františka Josefa I. na Moravě se zúčastnili zástupci místodržitelství a
zemského výboru. Na nádraží v Hulíně panovníka jako první přivítal moravský místodržitel baron Alois Spens z Boodenu. Na nádraží v Bystřici pod Hostýnem byl František Josef I. uvítán nejprve zemským hejtmanem hrabětem Felixem Vetterem z Lilie. Město bylo vyzdobeno mnoha červenobílými a červenožlutými prapory.
Citace:
Císař a král na Moravě. Moravská orlice. 2. září 1897. Čís. 200, s. 1. Dostupné online.
Poznámka:
Moravská orlice, 2. září 1897, s. 1:
"Hulínské nádraží celé se topí v záplavě praporů, draperií a chvojí. V
barvách bíločervené a černožluté je vyšňořeno. (...) Všechny stanice od
Hulína počínajíc jsou ozdobeny prapory, ale také všude uvidíte páry
četníků, jejichž výložky červenají se i v polích podle železniční trati.
Ze všech okolních stanovišť do dalekého okruhu, staženi jsou četníci na
tyto dny do okolí Bystřice. Arrangement na železnici i na nádražích
ponechal si ve srozumění se správou dráhy okresní hejtman holešovský,
Vacha. Instance samosprávné naprosto nemají s tím co činiti. Praporová i
draperiová výzdoba na nádražích všude je přesně provedena v českých
barvách národních a císařských. U Holešova pozorujeme, že také silnice
vedoucí od nádraží do města je zatýčena stožáry s malými praporky. (...)
V Bystřici samé dekorace i přípravy k zítřejšímu osvětlení zásluhou
neúnavného starosty p. Ed. Pospíšila jsou nejrozsáhlejší. (...) Mezi
vyvěšenými prapory nápadně tlačí se do popředí barva červenožlutá.
Zvlášť jaksi s officielním nátěrem na budovách veřejných, obecních, na
slavnostních branách a stožárech je vystrkována. Proč? Červeň a žluť
nejsou, jak historicky dokázáno, uznanými barvami země moravské, ale jen
nastrčenými barvami starých stavů moravských - proč tedy s nimi tolik
plýtvat ve výzdobě českého města? Továrna Thonetova si ovšem ani
takovými heraldickými záhadami hlavu neláme. V její dekoraci není
potuchy po tom, že závod tento pracuje českými silami v českém kraji, na
české Moravě. Jinak ovšem ta dekorace ukazuje, že ji dali pořídit -
millionáři. (...) O polednách celé bystřické náměstí, přeplněné cizími
zástupy, uvedlo do vzrušení závratné divadlo, které prováděl na samé
špici chrámové věže 22letý jeden hrdina. Vylezl okénkem srázné střechy
věžové na zelený její plech, po železe hromosvodu vyšplhal se až pod
jablko kříže a zde přivázal, nohama se přidržuje hromosvodu, jinak úplně
volný a nijak nechráněn, ke střeše vesele vlající prapor červenobílý.
Chlapík ten už jednou podobné hrdinství provedl za návštěvy knížete
arcibiskupa na Hostýně a tenkrát to odpykal třínedělním vězením. Jaký
honorář teď se mu za jeho nadšené lnutí k výšinám kostelní věže dostane,
není ještě známo. Ale pod věží už čekal na hrdinu policajt, - a
statečný lezec vesele s věže mu salutoval."
Zpravodaje novin zaujalo, že: "Zvláštní jest při výzdobě města, že se
tak příliš holduje zemským barvám stavovským červené a žluté.".
Citace:
Císař a král na moravě. Lidové noviny. 2. září 1897. Čís. 199, s. 1, 2. Dostupné online.